Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


19. tétel

2011.06.10

Kékhalál
Blue Screen of Death, Stop Error, BSoD, Bluescreen, Blue Screen of Doom



Mi ez?

A kék képernyő rajta a nem túl bizalomgerjesztő üzenetekkel súlyos rendszerhibák után jelenik meg, elkerülendő az operációs rendszer vagy a számítógép károsodását. Szoftveres és hardveres problémára egyaránt utalhat. Sokszor csak egy pillanatra tűnik fel, mivel alapértelmezés szerint be van kapcsolva a számítógép automatikus újraindítása. Ezt kapcsoljuk ki, mert a hiba felderítéséhez elengedhetetlen a hibaüzenet pontos ismerete.



Mit írjak fel?

Gyakorlatilag mindent az általános leírás (ha először látja ezt a képernyőt stb.) kivételével. A legfontosabb a hiba leírása, a STOP kód (a zárójeles rész is), és ha van ilyen, a hibás fájl és a hozzá tartozó hibaüzenet.



Mi a megoldás?

A hardveres hibák felderítésére hardvertesztek, a szoftveres hibáknál jobb esetben egy hibás driver keresgélése, rosszabb esetben a rendszer újratelepítése. A legtisztább nyilván a második, és érdemes végiggondolni, hogy egy kezdő felhasználónak mi az egyszerűbb és gyorsabb: visszakövetni egy driverhibát, vagy újratelepíteni a rendszert. Lehet, hogy a második fájdalmas és ijesztő, de az esetek jelentős részében megoldja a problémákat. Újratelepítés után az alábbi sorrendben telepítsük a drivereket:

  1. chipset
  2. alaplapra integrált eszközök (pl. SATA-vezérlő, hang, stb.)
  3. videokártya
  4. bővítőkártyák
  5. perifériák


Ügyeljünk rá, hogy ne maradjon ismeretlen vagy sárga felkiáltójellel jelölt eszköz az eszközkezelőben. Mindig a legfrissebb verziójú drivereket tegyük fel, és tartsuk is őket naprakészen. Új driver telepítése előtt távolítsuk el a régit.



Segítség a kivitelezéséhez

  • Az automatikus újraindítás kikapcsolása

Windows XP: Vezérlőpult => Klasszikus nézet => Rendszer: Speciális fül => Indítás és helyreállítás részben Beállítások => Rendszerhiba részben Automatikus újraindítás elől pipa ki. => OK.

Windows Vista: Vezérlőpult => Klasszikus nézet => Rendszer => Bal oldalt Speciális rendszerbeállítások => Indítás és helyreállítás részben Beállítások => Rendszerhiba részben Automatikus újraindítás elől pipa ki. => OK.

  • Hibás driver megkeresése

Erre a legjobb esélyünk akkor van, ha a rendszer megadja a hibásnak vélt fájlt. Ekkor nincs más dolgunk, mint megkerestetni a géppel. A könyvtár valószínűleg árulkodó lesz, ha nem, keressünk rá a Google-lal.

  • Lapozófájl törlése és és újbóli létrehozása

Windows XP: Vezérlőpult => Klasszikus nézet => Rendszer: Speciális fül => Teljesítmény részben Beállítások => Speciális fülön a Virtuális memória részben Módosítás => Írjuk fel a látottakat => Minden partíciónál válasszuk azt, hogy ne legyen lapozófájl => Indítsuk újra a gépet => Állítsuk be azt, amit felírtunk.

Windows Vista: Vezérlőpult => Klasszikus nézet => Rendszer => Bal oldalt Speciális rendszerbeállítások => Speciális fülön a Virtuális memória részben Módosítás => Írjuk fel a látottakat => Minden partíciónál válasszuk azt, hogy ne legyen lapozófájl => Indítsuk újra a gépet => Állítsuk be azt, amit felírtunk.

  • Hardverek ellenőrzése

Keressük fel a megfelelő hardver topikját, illetve van egy Diagnosztika témacsoport, ott is nézzünk szét.

A leggyakoribb típusok

  • Kékhalál a Windows XP telepítése közben

Leggyakrabban akkor fordul elő, ha nem vagy rosszul lett integrálva a telepítőbe a SATA driver. Ha a telepítőlemez másik SATA meghajtós gépen megfelelően működik (persze a chip egyezzen meg), akkor valamilyen egyéb probléma van, jöhetnek a hardvertesztek.

  • IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

A probléma, hogy egy kernelfolyamat vagy driver olyan memóriaterületet próbál elérni, amihez nincs jogosultsága, vagy egy IRQL (interrupt request level) túl magas. Minden kernelfolyamat csak olyan másik folyamathoz férhet hozzá, aminek az IRQL-je azonos vagy kisebb, mint az övé. Talán a leggyakoribb hibaüzenet, és az a szép benne, hogy jóformán bármi okozhatja.
Ha az utóbbi időben került új hardver a gépbe, azt vegyük ki, és az illesztőprogramját is távolítsuk el. Ha nem volt ilyen, akkor először is telepítsük újra az operációs rendszert, a hiba leggyakrabban szoftveres. Ha ez nem segít, akkor jöhetnek a diagnosztikai programok, kezdjük a memóriával.

  • DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Több mint valószínű, hogy valamilyen driver okozza, telepítsük újra a rendszert. Kicsi az esélye, de okozhatja sérült memória vagy lapozófájl is. Ezek ellenőrzése gyors és biztos, ezért célszerű ezzel kezdeni.

  • PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Egy folyamat olyan adatot címzett meg, ami nem található meg a memóriában. A hibát bármi okozhatja, amin memória van, kezdve a RAM-tól egészen a processzor gyorsítótáráig. Kezdjük a memóriával és a merevlemezzel (ha be van kapcsolva a virtuális memória, valószínűleg be van). Ha hibátlanok, töröljük és hozzuk létre újra a lapozófájlt, ezután jöhet egy újratelepítés, mert a többi hardver ellenőrzése már igen bonyolult. Ha frissen telepített rendszerrel is megismétlődik a hiba, akkor a legbiztosabb módszer, ha elkezdjük cserélgetni a szóba jövő alkatrészeket. Fontos, hogy minden csere után ajánlott friss rendszer használata, de legalább az illesztőprogramot távolítsuk el!

  • INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

A Windows nem éri el a rendszerpartíciót, ezért nem tud elindulni. A hibát valószínűleg az okozza, hogy megsérült a lemezvezérlő illesztőprogramja. Töröljük le és telepítsük újra, hátha megússzuk az újratelepítést.

  • UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

Memóriaprobléma, leggyakrabban RAM vagy processzor cache. Oka sokszor túlmelegedés, ellenőrizzük a ventilátorokat. Ugyanakkor okozhatja egy rosszul megírt program is, ami tiltott műveletet (pl. nullával való osztást) próbál meg elvégezni vagy túlcsordul a tömbön. Akinek ez szóba jöhet, az valószínűleg pontosan tudja, hogy miről beszélek.

  • NTFS_FILE_SYSTEM

A rendszer nem tudja olvasni a lemezt, valószínűleg megsérült a fájlrendszer. Helyreállító konzolban adjuk ki a chkdsk /r parancsot, ha nem segít, akkor valószínűleg formázás lesz a vége. Vistával megpróbálkozhatunk az automatikus javítással is, ha felajánlja.

  • BAD_POOL_CALLER

Driverhiba, ha nem ír ki pontos forrást, ajánlott egyből formázni.

 

 

 

 

A leggyakrabban előforduló számítógép hibák és behatárolásuk

 

Mint minden gép a számítógép sem örök életű előbb-utóbb bekövetkezik valami hiba.Rövid leírásunk segítséget kíván nyújtani a problémák behatárolásához, így eldöntheti, hogy önállóan is meg tudja oldani a dolgokat vagy javíttatni kell a gépet. A cikk még nem teljes , folyamatosan bővítjük, ha van kedve kérem véleményével segítse munkánkat egy-egy érdekesebb hiba leírásával.

Tapasztalataink szerint a leggyakoribb hibát a számítógép tápellátása okozza. Ez álatalában az alábbi hibajelenségeket takarja:

Tápellátási zavarok

 

  1. A számítógép nem kapcsol be a PowerLed és a HDD led nem világít
  2. Bizonytalan működés , a gép többször újraindul
  3. Füstöl a gép hátulja, égett szag érződik 
  4. Új hardvert építettünk be nem elég a teljesítmény

Ha szerencsénk van akkor a tápegység meghibásodása egyszerű tápegység cserével orvosolható. Rosszabb esetben a keletkező túlfeszültség tönkreteheti az alaplapot, winchestert stb. Sajnos elég sok elfröccsent kondenzátorral, tranzisztorral szétnyílt IC-vel találkoztunk pályafutásunk során. Ha nem biztos abban, hogy a problémát meg tudja oldani fáradjon be szervizünkbe segítünk kiválasztani a megfelelő teljesítményű és minőségű tápegységet amit természetesen be is szerelünk kívánságára.Ha a tápegységünk  vagy a processzrohűtőnk erősen beporosodott, nincs megfelelő légáramlás a processzor vagy a táp túlmelegedhet esetleg meg is hibásodhat vagy bizonytalan működést produkál. Ilyenkor célszerű a gépet kitisztíttatni.

 

  Tisztítás előtt           Tisztítás után

 

Memória hibák

  1. Bekapcsoláskor a gép sípol
  2. Működés közben "kékhalál"
  3. Váratlan programleállás gép lefagy
  4. Bizonytalan működés újraindul a gép

A memória hiba legegyszerűbben egy teszt futtatásával megállapítható.Töltse le a tesztprogramot innen. Irja ki egy üres CD-re majd bootoljon a CD-ről és indítsa el a programot. Ha hibás memória szegmenst észlel a program akkor a memóriát ki kell cserélni.

 

Winchester hibák

  1. A winchester kattog nem tud pozícionálni
  2. Telepítéskor írás/olvasás hiba
  3. Működés közben a gép lefagy
  4. read/write error 
  5. BIOS Setup nem ismeri fel a HDD

A winchester számos mozgó alkatrészt tartalmaz ezér tegy bizonyos idő után szinte törvényszerű a meghibásodás. A gyártók lapján ez az érték áltakában megtalálható , az élettartam általában órában van megadva. Ha a HDD egyre hangosabbá kezd válni, lassul a működése azonnal mentsük le adatainkat és ellenőrizzük a winchesterünket. A gyártó oldalain általában számos program található, ezek használatával vigyázzunk mert könnyen letörölhetjük vele fontos adatainkat.

VGA kártya hibák

  1. Bekapcsoláskor a gép sípol
  2. Nincs kép
  3. A kép kockás, szemetes
  4. Menet közben fagyás

A probléma csere kártya behelyezésével viszonylag könnyen behatárolható. Ha menet közben jelentkezik a probléma ellenőrizzük a kártya hűtését (ventillátor, vízhűtés). A nem megfelelő hűtés a kártya fagyását okozhatja. Ha a kép folyamatosan kockás vagy szemetes a kártya memóriája is lehet a hiba okozója.

Alaplapi problémák

  1. A gép nem indul
  2. Működés közben fagyás

Ellenőrizzük a tápegység csatlakoztatását, kössünk le minden HW elemet ha így sem indul (de tápot kap)  ellenőrizzük, hogy az alaplapi kondenzátorok nem púposodtak-e meg. Ha igen akkor biztosak lehetünk abban. hogy a problémákat az alaplap okozza.

Ellenőrizzük, hogy nincs-e az alaplapon égés, vagy sérülés.

Helytelen beépítés

  1. Ha valamilyen új tároló egységet építünk be ellenőrizzük, hogy a jumperek (master/slave) jól vannek-e konfigurálva.
  2. A tápegységet  helyesen csatlakoztattuk-e
  3. A kártyák, memóriák beérnek-e a foglalatba
  4. Az egységet jó slotba dugtuk-e

Természetesen ezek a leírások nem teljesek csupán segítséget adnak a lehetséges hibamegállapításhoz. A szakértelmet és tapasztalatot és a megfelelő eszközöket nem pótolja semmi. Csak akkor álljon neki javítani, ha azzal nem okoz esetleg helyrehozhatatlan hibát adatvesztést.

 

 

 

 

 

Hardvertesztelő program(ok): http://www.letoltokozpont.hu/letoltes_katban_programok.php?k=39

 

 

Proci:

A CPU és a hűtőborda/ventillátor együttese még az alaplap számítógépházba történő beépítése előtt az alaplapra szerelhető.

 

A CPU és az alaplap egyaránt érzékeny az elektrosztatikus kisülésre. A CPU-val és az alaplappal való munka során győződjünk meg arról, hogy azokat földelt és antisztatikus borítású asztalra vagy tálcára helyeztük. Amikor ezekkel az alkatrészekkel dolgozunk, antisztatikus csuklópántot kell viselnünk.

FIGYELEM: A CPU-val való munka során soha ne érintsük meg a CPU érintkezőit.

A CPU rögzítése az alaplapi foglalatba egy rögzítőkarral történik. A CPU foglalatok ZIF foglalatok. A CPU beszerelése előtt tanulmányozzuk a rögzítőkar működését.

A hővezető paszta segít a CPU-t megfelelő hőmérsékleten tartani.

Amikor használt CPU-t szerelünk, a CPU-t és a hűtőborda alját tiszta alkohollal tisztítsuk meg. Ezzel eltávolítjuk a régi hővezető paszta minden nyomát. A felületre ezután felvihető egy új réteg hővezető paszta. Kövessük a gyártó ajánlását a hővezető paszta felvitelekor.

 

Hűtőborda/ventillátor
Az eszköz két részre tagolható. A hűtőborda hőt von el a CPU-tól. A ventillátor pedig elvezeti a hőt a hűtőbordákról. A hűtőbordaventillátor általában 3-tűs tápcsatlakozót használ.

 

A CPU és a hűtőborda/ventillátor együttes szerelésekor kövesük az alábbi utasításokat:

  1. Illesszük a CPU-n található „Connection 1” jelzést a foglalaton található „PIN 1” jelzéshez. Így a CPU levágott sarkai illeszkednek a CPU foglalatának kialakításához.
  2. Helyezzük a CPU-t óvatosan a foglalatba.
  3. A rögzítőkarral rögzítsük a CPU-t.
  4. Kenjünk egy kevés hőpasztát a CPU felületére és oszlassuk szét egyenletesen. Kövessük a gyártó által megadott utasításokat.
  5. Illesszük a hűtőborda/ventillátor egység rögzítőit az alaplapi nyílásokhoz.
  6. Körültekintően helyezzük a hűtőborda/ventillátor egység a CPU foglalatára, nehogy becsípődjön a CPU hűtőventillátorának vezetéke.
  7. Rögzítsük a hűtőborda/ventillátor együttesét a rögzítők megszorításával.
  8. Csatlakoztassuk a hűtőborda/ventillátor egység tápkábelét az alaplapi csatlakozóhoz.

 

 

 

 

 

 

POST

POST Betűszó, a Power-On Self Test (bekapcsolási önellenőrzés) rövidítése.

A BIOS induláskor végrehajt egy bekapcsolási öntesztet (Power-On Self Test). A POST egy diagnosztikai program, mely leellenőrzi a számítógép összes hardver eszközét, hogy jelen vannak-e és megfelelően működnek-e. Csak a teszt hiba nélküli lefutásakor kezdődhet meg a számítógép indítási folyamatának elindítása. Az indulás során a későbbiekben is végrehajthat tesztfolyamatokat, ahogy a rendszerindulási folyamat megkívánja.

A POST nagyon gyorsan hajtódik végre, hibátlan működés esetén ez a felhasználó előtt rejtve marad. Ha hibát észlel valamely tesztelt eszköznél, akkor az síphangokkal jelzi a felhasználónak. Azért kell sípjeleket adnia, mert ekkor a videóvezérlő még nem indult el. A sípjelek a BIOS gyártójától függenek, a legnagyobb 2 cég az AMI és az AWARD. Az AMI BIOS sípkódjait, és lehetséges javításukat a következő felsorolás tartalmazza:

  • 1 sípszó: Frissítési hiba. Memóriahibát jelent, melyet csak cserével tudunk kijavítani. Ez a hibajelenség általában a memória, vagy a memóriavezérlő hibáját jelzi. Előbbi esetben a memória cseréjével ez megszüntethető, a vezérlő hibája azonban csak az alaplap cseréjével orvosolható.
  • 2 sípszó: Paritáshiba. Memóriahibát jelent, melyet csak cserével tudunk kijavítani. Elképzelhető, hogy a modul érintkezői piszkosak, és e miatt nem érintkezik. Az is könnyen lehet, hogy az alaplapunk megköveteli a paritásos RAM használatát, mi viszont nem ilyet használunk, vagy a beépített memória csupán álparitásos. Erre az alaplap leírása adhat biztos választ.
  • 3 sípszó: 64K bázis memória hiba. Memóriahibát jelent, melyet csak cserével tudunk kijavítani. Elképzelhető, hogy a modul érintkezői piszkosak, és e miatt nem érintkezik.
  • 4 sípszó: Időzítő nem működik. Az alaplapon lévő időzítő áramkör nem működik megfelelően. Mivel ennek az egységnek a cseréje nem lehetséges, ezért az egész alaplapot ki kell cserélnünk.
  • 5 sípszó: Processzor hiba. A processzor hibáját jelzi. Ki kell cserélnünk a processzort, amennyiben az foglalatban található. Vizsgáljuk meg, hogy megfelelő pozícióban szereltük-e be a processzort. Ha nem, akkor könnyen lehet, hogy a CPU tönkrement.
  • 6 sípszó: A billentyűzet mikrokontrollerének a hibájára utal. Ez szinte biztos javíthatatlan hiba, tehát a megoldás a billentyűzet cseréje.
  • 7 sípszó: Processzor kivétel hiba. Vagy a processzor, vagy az alaplap hibáját jelzi.
  • 8 sípszó: Képernyő memória írás/olvasás hiba. A videokártyán lévő memória hibáját jelzi. Ha a memória olyan, hogy foglalatban van, akkor a RAM cseréjével a hiba megszüntethető. Ha azonban be van forrasztva, akkor ki kell cserélnünk a kártyát. Előfordulhat olyan eset is, mikor bővítve van a kártya memóriája. Ebben az esetben van olyan áramkör, amely foglalatban van, és van olyan, amit a gyártó már beforrasztott. Próbáljuk meg kivenni a foglalatból az összes memóriát nagyon óvatosan, és tegyük a helyére a kártyát. Ha megvan, indítsuk el a számítógépet. Ha a hiba továbbra is fennáll, akkor a beforrasztott áramkörök a hibásak, tehát csak a csere segít.
  • 9 sípszó: ROM ellenőrzés hiba. A BIOS hibáját jelzi. Azonban ehhez pontosan tudni kell az alaplap típusát és gyártási számát, valamint a BIOS verziót és a sorozatszámát. Ekkor tudunk az AMI-tól új áramkört vásárolni.
  • 10 sípszó: CMOS regiszter hozzáférési hiba. Az alaplap hibájára utal. A javítás nem lehetséges, tehát mindenképpen cserére szorul.
  • 11 sípszó: Cache memória rossz. Az alaplapon vagy egyes processzoroknál a processzorban lévő gyorsítótár hibájára utal. Az alaplapi cache általában foglalatban található, amely így kicserélhető.

Award BIOS Post sípkódok:

 

A számítógép elindítása csökkentett módban:

1.      Kattintson a Start menü Leállítás parancsára.

2.      Válassza az Újraindítás lehetőséget, majd kattintson az OK gombra.

  1. Nyomja meg a jelzett időpontban az F8 billentyűt:
    • X86 alapú számítógép esetén: amikor a képernyőn szöveg jelenik meg, majd eltűnik, nyomja meg az F8 billentyűt. A képernyőn megjelenő szöveg tartalmazhatja a memóriatesztet, a BIOS adatait és más sorokat. Figyelmeztető üzenet jelenhet meg, hogy mikor kell az F8 billentyűt megnyomnia.
    • Itanium alapú számítógép esetén: miután választott az indítási menüből, nyomja le az F8 billentyűt. Figyelmeztető üzenet jelenhet meg, hogy mikor kell az F8 billentyűt megnyomnia.

Tanulmányozza az „Alapértelmezett operációs rendszer megadása indításhoz” című kapcsolódó témakört (lásd oldal alja), amely azon rendszerbeállításokkal kapcsolatos tudnivalókat tartalmazza, amelyek az F8 billentyű megnyomására figyelmeztető üzenet megjelenítésére és a megjelenés hosszára vannak befolyással.

  1. A nyílbillentyűk segítségével jelölje ki a megfelelő csökkentett módot elindító lehetőséget, majd nyomja meg az ENTER billentyűt.

A számbillentyűzeten csak a NUM LOCK funkció kikapcsolása után használhatók a nyílbillentyűk.

  1. A nyílbillentyűk segítségével jelölje ki az operációs rendszert, majd nyomja meg az ENTER billentyűt.

 

Megjegyzés:

  • Csökkentett módban a Windows csak az alapvető fájlokat és illesztőprogramokat használja (egér, monitor, billentyűzet, háttértárolók, alapszintű megjelenítő, alapértelmezett rendszerszolgáltatások; a hálózati szolgáltatások betöltésére nem kerül sor). Választhatja a Csökkentett mód hálózattal lehetőséget, amely az előbb felsorolt fájlokat és illesztőprogramokat, valamint a hálózati szolgáltatások elindításához feltétlenül szükséges szolgáltatásokat és illesztőprogramokat tölti be, illetve a Csökkentett mód parancssorral lehetőséget, amely teljesen megegyezik a csökkentett móddal azzal a különbséggel, hogy egy parancssoros felület indul el a grafikus felhasználói felület helyett. Választhatja még a Legutolsó helyes konfiguráció indítási lehetőséget is, amely a számítógépet a rendszerleíró adatbázis legutolsó leállításkor mentett adatai alapján indítja el.
  • A csökkentett mód segítséget nyújt a hibák diagnosztizálásához. Ha a hiba a számítógép csökkentett módban történő indítása után nem jelentkezik, akkor kizárható annak valószínűsége, hogy a hibát az alapértelmezett beállítások vagy az alapvető eszközillesztők okozzák. Amennyiben egy újonnan hozzáadott eszköz vagy egy módosított eszközillesztő okozza a hibát, a csökkentett mód lehetővé teszi az eszköz eltávolítását, illetve a módosítások visszavonását.
  • Bizonyos esetekben azonban a csökkentett mód sem nyújt megoldást a problémára: ha például a rendszer indításához szükséges fájlok hibásak vagy sérültek. Ebben az esetben a helyreállítási konzol nyújthat segítséget.

 

 

 

 

 
 

 


Archívum

Naptár
<< Június / 2022 >>


Statisztika

Online: 1
Összes: 102884
Hónap: 561
Nap: 8